Hoe kan ik stemmen als ik in het buitenland woon?

Als u permanent in het buitenland woont en niet meer staat ingeschreven bij een Nederlandse gemeente, in Bonaire, Sint Eustatius of Saba, moet u zich eerst eenmalig registreren als kiezer. U ontvangt dan voor elke verkiezing de documenten waarmee u per brief kunt stemmen voor de Tweede Kamer, het Europees Parlement en raadgevende referenda.

Voorwaarden registratie

Voor registratie als kiezer buiten Nederland gelden de volgende voorwaarden:

• U woont buiten Nederland, en u staat niet meer ingeschreven in een Nederlandse gemeente.
  • U heeft op het moment van de aanvraag de Nederlandse nationaliteit.
  • Uw kiesrecht is niet afgenomen.
  • U bent op het moment van de registratie 17 jaar of ouder. U kunt pas meedoen aan verkiezingen als u 18 jaar of ouder bent.

Stemmen tijdens studie of werk in het buitenland

Woont u tijdens verkiezingen voor de Tweede Kamer of het Europees Parlement in het buitenland voor werk of studie? En staat u ingeschreven in een Nederlandse gemeente (daaronder vallen ook Bonaire, Sint Eustatius of Saba)? Dan kunt u op 2 manieren stemmen:

• Per brief

Om per brief te kunnen stemmen moet u een registratieverzoek indienen. Dit doet u bij de Nederlandse gemeente waar u staat ingeschreven.

• Bij volmacht

U laat dan iemand in Nederland, Bonaire, Sint Eustatius of Saba voor u stemmen.

Bent u tijdens verkiezingen voor provinciale staten, waterschappen of gemeenteraad in het buitenland? Dan kunt u alleen bij volmacht uw stem uitbrengen. Per brief stemmen vanuit het buitenland is bij deze verkiezingen niet mogelijk.

29-06-2017