Hoe vraag ik een bijstandsuitkering aan?

Schrijf u in bij UWV via het digitale formulier. U logt in met uw DigiD inlogcode. Hebt u geen DigiD inlogcode? Bel direct met het Werkplein bij u in de buurt. Zij helpen u met inschrijven.

Bent u ingeschreven? Dan kunt u de bijstandsuitkering digitaal aanvragen bij UWV. Ook hiervoor logt u in met uw DigiD inlogcode. Het werkplein of de gemeente maakt een afspraak met u om de aanvraag te bespreken. De gemeente beoordeelt uiteindelijk of u een bijstandsuitkering krijgt.

U woont samen

Woont u samen met uw partner? Vraag dan samen een bijstandsuitkering aan. U en uw partner moeten allebei ingeschreven staan bij UWV WERKbedrijf.

Je bent jonger dan 27 jaar

Ben je jonger dan 27 jaar en wil je een bijstandsuitkering? Schrijf je in bij UWV en vraag bijstand aan. Vanaf de datum van inschrijving moet je eerst 4 weken zelf naar werk of een opleiding zoeken. Heb je geen werk of opleiding gevonden in die 4 weken? Dan beoordeelt de gemeente daarna of je een bijstandsuitkering krijgt.

08-12-2014