Hoe vraag ik een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aan?

U kunt op verschillende manieren een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aanvragen. Dit doet u bij Justis, de screeningsautoriteit van het ministerie van Veiligheid en Justitie die (rechts)personen die een VOG aanvragen screent en de VOG's afgeeft.

VOG zelf aanvragen

U kunt een VOG aanvragen met dit formulier van Justis. Soms krijgt u het formulier al van uw toekomstige werkgever. Er is ook een Engelstalig aanvraagformulier VOG beschikbaar.

• Vul de gegevens in.
  • Onderteken het formulier.
  • Lever het formulier persoonlijk in bij de gemeente waar u woont. U betaalt dan meteen de kosten. Voor een VOG-aanvraag via de gemeente betaalt u € 41,35.

VOG online aanvragen

Wanneer uw toekomstige werkgever u om een VOG vraagt, kunt u dit ook online doen. U hoeft dan niet bij de gemeente langs te gaan. De online aanvraag is goedkoper dan de aanvraag via de gemeente. Uw toekomstige werkgever bereidt de aanvraag voor. U krijgt daarna een e-mail met een link.

• Klik op de link en log in met uw DigiD.
  • Vul uw gegevens in en betaal direct via iDEAL. Als uw toekomstige werkgever de VOG online voor u aanvraagt, betaalt u € 33,85.
  • U krijgt daarna van Justis bericht over uw aanvraag.

VOG aanvragen door een gemachtigde

Iemand anders mag de VOG ook voor u aanvragen. U moet deze persoon dan wel machtigen. Geef in een machtigingsbrief aan wie u machtigt om de VOG voor u aan te vragen.

VOG aanvragen voor een bedrijf, vereniging of stichting

Een vertegenwoordiger van het bedrijf, de vereniging of stichting doet de aanvraag VOG Rechtspersonen (RP). Een vertegenwoordiger is iemand die bevoegd is om beslissingen te nemen namens het bedrijf, de vereniging of stichting, of heeft hier een machtiging voor gekregen. De procedure is als volgt:

• U kunt het Aanvraagformulier VOG RP downloaden bij Justis.
  • Vul alle gegevens in over de organisatie en de natuurlijke personen (mensen) die daarin belangrijke posities hebben.
  • Stuur het ingevulde formulier met alle gevraagde documenten op naar Justis.
  • Betaal het bedrag voor het behandelen van de aanvraag. Op het formulier staat het rekeningnummer.

30-06-2017