Hoe werkt re-integratie vanuit de bijstand?

De gemeente kan u op verschillende manieren helpen om weer aan het werk te gaan.

Direct aan het werk (work first)

Wie een bijstandsuitkering aanvraagt, gaat direct aan het werk met een intensieve begeleiding. Dat is ‘work first’. Hierdoor worden de kansen op een ‘gewone’ baan groter. U kunt bijvoorbeeld door de gemeente ingezet worden bij de gemeentelijke plantsoenendienst.

Participatieplaatsen

De gemeente kan u een zogeheten participatieplaats aanbieden als u moeilijk aan werk kan komen. Dat betekent dat u 2 jaar werkt aan uw terugkeer op de arbeidsmarkt. Hierbij behoudt u uw uitkering. Na elke 6 maanden werken op een participatieplaats moet de gemeente u een premie geven als u voldoende hebt gedaan om uw kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.

Starten eigen bedrijf

De gemeente kan u ondersteunen bij het starten van een eigen bedrijf.

Re-integratietraject

Bij een re-integratietraject bekijkt de gemeente, samen met u, wat de kortste weg naar werk is. U moet elk aanbod voor re-integratie accepteren.

08-12-2014