Hoeveel soorten referenda zijn er?

Nederland kent maar 1 soort referendum, het raadgevend referendum: een niet-bindend referendum dat door burgers is aangevraagd via handtekeningeninzameling (‘burgers geven raad aan de politiek’).

Overige soorten

Adviserend referendum: Een niet-bindend referendum, waarvan de uitslag genegeerd kan worden door de politiek.

Beslissend referendum: Een referendum waarvan de uitslag altijd door de overheid uitgevoerd moet worden.

Bindend referendum: Hetzelfde als een beslissend referendum.

Consultatief referendum: Hetzelfde als een adviserend referendum.

Correctief referendum: Een door burgers aangevraagd referendum over een aangenomen wet/verordening of een genomen besluit. Het doel van de burgers die het referendum aanvroegen, is het terugdraaien van het besluit.

Facultatief referendum: Een referendum dat gehouden wordt nadat burgers handtekeningen hebben ingezameld (dat, met andere woorden, niet automatisch gehouden wordt). Het tegenovergestelde van een obligatoir of verplicht referendum.

Obligatoir referendum: Een referendum dat op grond van de wet gehouden moet worden (in Zwitserland moeten bijvoorbeeld alle grondwetswijzigingen verplicht aan de burgers worden voorgelegd).

Raadplegend referendum: Een term die in de Nederlandse politiek gebruikt wordt: een niet-bindend referendum dat door de Tweede Kamer, Provinciale Staten of een gemeenteraad wordt uitgeschreven (‘de politiek raadpleegt burgers’).

Verplicht referendum: Hetzelfde als een obligatoir referendum.

11-02-2016