Ik heb een arbeidshandicap, krijgt een werkgever die mij in dienst neemt loonkostensubsidie?

Een werkgever die een arbeidsgehandicapte in dienst neemt, kan in aanmerking komen voor een loonkostensubsidie op basis van de Participatiewet. De loonkostensubsidie voor de werkgever is het verschil tussen het bruto WML en uw loonwaarde en wordt ieder jaar opnieuw bepaald. De loonkostensubsidie is maximaal 705 van het WML + een vergoeding voor de werkgeverslasten. Uw loonwaarde wordt op de werkplek volgens landelijke criteria vastgesteld.

Arbeidsgehandicapten die tot de doelgroep van de Participatiewet vallen en niet in staat zijn het Wettelijk Minimumloon (WML) te verdienen kunnen in aanmerking komen voor extra banen die werkgevers en overheid creeëren (baanafspraak). De gemeente kan UWV vragen om te beoordelen of u tot die groep behoort. Is dat het geval, dan wordt u opgenomen in het Doelgroepenregister. Werkgevers, gemeenten en UWV zoeken in dat register naar kandidaten voor de extra banen.

21-04-2015