Ik kom uit een ander EU-land en woon in Nederland. Mag ik stemmen bij verkiezingen in Nederland?

Ja, u mag in Nederland stemmen voor de gemeenteraadsverkiezingen en de verkiezing voor het Europees Parlement. Wilt u stemmen bij gemeenteraadsverkiezingen? Dan is het belangrijk dat u ingeschreven staat in de gemeente.

Wilt u stemmen bij de verkiezing voor het Europees Parlement? Dan kunt u alleen stemmen op kandidaten van Nederlandse politieke partijen en dus niet op kandidaten uit uw land van herkomst. U kunt er ook voor kiezen in uw land van herkomst te gaan stemmen voor de verkiezing voor het Europees Parlement.

Gaat u in Nederland stemmen? Dan gelden de volgende voorwaarden:

• u staat ingeschreven in een Nederlandse gemeente.
  • u bent 18 jaar of ouder.
  • u bent niet van het kiesrecht uitgesloten in Nederland of uw land van herkomst.

08-07-2016