Ik wil emigreren / weg uit Nederland. Wat moet ik doen?

Als u wilt emigreren, neemt u contact op met de ambassade van het land waar u naar toe wilt emigreren. Ook bent u verplicht om maximaal 5 dagen voor uw vertrek uw emigratie door te geven aan de gemeente.  Uw emigratie kunt u online doorgeven als alle bewoners van het adres tegelijk gaan emigreren. Woont u met meerdere personen op een adres en gaat niet iedereen met u mee? Dan moet iedereen die wél met u meegaat persoonlijk bij de gemeente langskomen met zijn of haar geldige identiteitsbewijs. Dit geldt ook voor kinderen jonger dan 18 jaar.

Geef de volgende informatie op aan de gemeente:

• de namen en geboortedata van gezinsleden die samen met u emigreren
  • uw oude adres
  • uw nieuwe adres
  • de datum van emigratie

Let op

U wordt uitgeschreven op de dag dat u uw verhuizing doorgeeft (en dus niet op uw daadwerkelijke vertrekdatum). Het is bij de gemeente niet mogelijk om na de dag van vertrek een uittreksel te printen met vertrekgegevens. U kunt daarvoor alleen terecht bij één van de RNI-loketten. Het overzicht van RNI-loketten vindt u op de website van de Rijksoverheid.

06-07-2017