Is mijn kind leerplichtig als we in het buitenland verblijven?

Ja, als uw kind staat ingeschreven als inwoner bij een Nederlandse gemeente is het leerplichtig. Het maakt dan niet uit of u met uw kind in het buitenland bent. Is uw kind leerplichtig? Dan moet u uw kind inschrijven op een school. U kunt daarvoor wel een vrijstelling aanvragen als u kunt aantonen dat uw kind een buitenlandse school bezoekt. U heeft daarvoor een verklaring nodig van het hoofd van de buitenlandse school. De verklaring kan in het Nederlands, Engels, Frans of Duits opgesteld zijn.

De leerplicht geldt dus niet voor Nederlandse kinderen die in het buitenland wonen en die niet staan ingeschreven in een Nederlandse gemeente.

Kinderen van ouders die een trekkend bestaan leiden, bijvoorbeeld in de kermis- en circuswereld, kunnen onderwijs volgen via de Stichting Rijdende School. Op de website van de Rijdende School is ook informatie te vinden over onderwijs aan kinderen met een trekkend beroep in Europa.

Ouders die een trekkend bestaan leiden, kunnen ook een vrijstelling vragen voor een gedeelte van het jaar. Zij moeten dan wel aantonen dat de reisafstand tussen hun verblijfplaats en de school te groot is en zij moeten aantonen dat zij in de periode van vrijstelling reizen.

Een vrijstelling geldt voor één schooljaar en moet u dus elk schooljaar opnieuw aanvragen.

07-11-2016