Kan de communicatie met de overheid straks alleen nog maar digitaal?

Overheidsorganisaties gaan hun dienstverlening steeds meer digitaal regelen. Dit is vaak veel goedkoper dan u persoonlijk te helpen of een brief te sturen. Of het ook in de toekomst mogelijk blijft om bijvoorbeeld per brief informatie te blijven ontvangen, is niet bekend. De verschillende overheidsorganisaties mogen hier zelf over beslissen.

Moet u iets regelen met een overheidsorganisatie en kunt u niet met een computer overweg, of heeft u er geen? Dan kunt u de overheidsorganisatie om hulp vragen, bijvoorbeeld uw gemeente. Computers zijn vaak beschikbaar bij een bibliotheek of in een buurtcentrum. Daar worden vaak ook cursussen gegeven.

Er blijven niet-digitale alternatieven bestaan om met de overheid in contact te komen. Bijvoorbeeld per post, aan de balie of per telefoon. De overheidsorganisatie bepaalt zelf welk kanaal voor welke dienst wordt opengesteld. Zoals het aanvragen van zorg bij de gemeente.

24-01-2017