Kan een wethouder ontslagen worden?

De wethouder moet uitleg geven over de beslissingen van het college van burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad. Als de raad vindt dat de wethouder zijn/haar werk niet goed doet, kan dit er uiteindelijk toe leiden dat de wethouder moet aftreden. De wethouder treedt ook af als zijn/haar politieke partij bij verkiezingen zoveel zetels verliest dat deze niet meer in het college terugkomt. In dat geval treedt de wethouder na benoeming van het nieuwe college af.

Natuurlijk kan een wethouder ook zelf aftreden, bijvoorbeeld om persoonlijke redenen.

Een wethouder heeft dan recht op een uitkering op basis van de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa). De reden van ontslag is voor de uitkering niet van belang.

29-02-2016