Kan ik als gevestigd ondernemer een beroep doen op de Bbz?

Als u als ondernemer tijdelijk niet in uw levensonderhoud kunt voorzien, kunt u een periodieke uitkering krijgen. Deze vult uw inkomen aan tot het bijstandsniveau.

Duur Bbz-uitkering

U kunt de uitkering maximaal 12 maanden krijgen. In sommige gevallen kan de gemeentelijke sociale dienst besluiten de uitkering met maximaal 24 maanden te verlengen.

Periodieke uitkering als renteloze lening

In principe is de periodieke uitkering een lening. U betaalt hierover geen rente. De gemeente bekijkt achteraf of uw bedrijf voldoende winstgevend is. Daaruit blijkt of u de uitkering geheel of gedeeltelijk terug moet betalen.

U kunt als gevestigd ondernemer gebruik maken van het Besluit bijstandsverlening voor zelfstandigen (Bbz) als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

• U werkt minimaal 1.225 uur per jaar in uw bedrijf (inclusief administratie en acquisitie).
  • U kunt geen hulp (meer) krijgen van een bank of borgstellingsfonds.
  • U (en eventueel uw gezin) bent afhankelijk van de inkomsten uit het bedrijf.
  • Uw totaalinkomen komt niet boven het bijstandsniveau.

Uw bedrijf is volgens de sociale dienst van de gemeente levensvatbaar. Dat wil zeggen: u (en eventueel uw gezin) kunt er genoeg mee verdienen om er zelf van te leven, en om het bedrijf voort te laten bestaan.

29-12-2014