Kan ik, als ik zorg nodig heb, toch thuis blijven wonen?

Ja, zowel van uw zorgverzekeraar als van uw gemeente kunt u hulp krijgen om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen. Soms kunt u ook thuis blijven wonen als u een indicatie heeft voor verblijf in een Wlz-instelling zoals een verpleeghuis.

Soorten hulp vanuit de zorgverzekering

Vanuit de zorgverzekering kunt u verzorging en verpleging thuis krijgen, wanneer u daarvoor een indicatie heeft.

Soorten hulp vanuit de gemeente

De gemeente kan u onder andere de volgende hulp bieden om langer thuis te kunnen blijven wonen:

• aanpassingen in de woning (bijvoorbeeld om zelf badkamer te kunnen blijven gebruiken)
  • ondersteunen van vrijwilligers en mantelzorgers
  • hulp bij het opvoeden van kinderen
  • een alarmeringssysteem in uw huis
  • maaltijdverzorging
  • ontwikkeling van woonzorgarrangementen en wooninitiatieven (in samenwerking met woningcorporaties, zorginstellingen en zorgverzekeraars)
  • het aanbrengen van technologische toepassingen in woningen zoals alarmeringssystemen, brandmelders, of toepassingen waarmee contact kan worden gemaakt met hulpverlening (domotica)

Meer informatie

Meer informatie over de mogelijkheden die uw gemeente biedt, kunt u krijgen bij het Wmo-loket van uw gemeente.

16-01-2015