Kan ik als ondernemer van 55 jaar of ouder een beroep doen op het Bbz?

Bent u ouder dan 55 jaar en heeft u de WAO-leeftijd nog niet bereikt? En heeft u een bedrijf dat niet levensvatbaar is? Dan kunt u een beroep doen op het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz). De gemeente vult dan uw inkomen aan tot bijstandsniveau. Hiervoor gelden de volgende voorwaarden:

• U bent een zelfstandige, met of zonder personeel.
  • Uw bruto-jaarinkomen uit bedrijf of beroep is lager dan de bijstandsnorm.
  • Uw bruto inkomen uit uw onderneming is moet aan een bepaald minimum voldoen
  • U hebt minimaal 10 jaar aaneengesloten een bedrijf of zelfstandig beroep uitgeoefend voordat u de aanvraag deed.

U kunt maximaal 12 maanden een Bbz-uitkering krijgen. Soms is een verlenging met nog eens 12 maanden mogelijk.

Soms kunt u ook een bedrag van de gemeente lenen. Dit bedrijfskapitaal is bedoeld om te investeren in uw bedrijf. Als uw vermogen niet hoog genoeg is, hoeft u dit bedrag niet terug te betalen. Heeft u meer vermogen? Dan gaat het om een rentedragende lening.

Meer informatie

De sociale dienst van de gemeente kan u meer vertellen over de voorwaarden van geldleningen of periodieke uitkeringen volgens het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz).

18-07-2016