Kan ik als startend ondernemer een beroep doen op het Bbz?

Als u een WW- of een bijstandsuitkering heeft kunt u financiële ondersteuning op basis van het Bbz krijgen.

Starten vanuit de bijstand

Start u uw onderneming vanuit de bijstand, dan kunt u gebruik maken van 2 mogelijkheden van het Bbz:

• U kunt een lening krijgen om noodzakelijke investeringen te financieren. U moet deze lening met rente terugbetalen.
  • U kunt een periodieke uitkering krijgen tot bijstandsniveau. U krijgt dan maandelijks een bedrag uitbetaald, bedoeld voor levensonderhoud. Na afloop van het boekjaar wordt de hoogte van de bijstand definitief vastgesteld. Daarna kan de bijstand worden omgezet in een (renteloze) lening. De periodieke uitkering duurt maximaal 36 maanden.

Starten vanuit de WW

U kunt onder bepaalde voorwaarden een bedrijf starten met behoud van een deel van uw WW-uitkering.

• Stopzetten van uw uitkering over de uren die u werkt. UWV vermindert deze uren blijvend op de uren waarvoor u een WW-uitkering krijgt.
  • Startersregeling: 26 weken lang 29% korting op de uitkering. Hiervoor gelden wel voorwaarden. Ook heeft u hiervoor toestemming nodig van UWV

Meer informatie kunt u krijgen bij UWV.

Ook kunt u in aanmerking komen voor een starterskrediet op basis van het Bbz. Dit is een rentedragende lening. Hiervan kunt u bijvoorbeeld begeleiding door deskundigen betalen. Dit moet u bij de gemeente aanvragen.

Meer informatie

De sociale dienst van uw gemeente kan u meer vertellen over de voorwaarden van geldleningen en periodieke uitkeringen volgens het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz).

31-12-2014