Kan ik bijzondere bijstand aanvragen?

Als u een laag inkomen hebt en bijzondere kosten moet maken, kan u bijzondere bijstand aanvragen. Het gaat dan bijvoorbeeld om medische kosten, woonkosten of reiskosten. U kunt bijzondere bijstand aanvragen bij de gemeente. Er gelden een aantal voorwaarden.

Voorwaarden bijzondere bijstand

Uw aanvraag gaat over bijzondere kosten die niet iedereen (in gelijke mate) heeft. Daarnaast gelden de volgende voorwaarden:

• U hebt niet voldoende eigen geld, zoals inkomen of spaargeld.
  • U kunt de kosten niet door een andere instantie vergoed krijgen (bijvoorbeeld door uw zorgverzekeraar).
  • U doet de aanvraag voordat u iets koopt. De gemeente moet eerst zelf kunnen bepalen of u het nodig hebt.

U krijgt alleen de goedkoopste variant of voorziening vergoed. Wilt u meer of iets anders? Dan moet u de extra kosten zelf betalen. De gemeente kan bepalen dat u een gedeelte van de kosten zelf moet betalen. Dit hangt af van uw persoonlijke situatie en welke uitgave u moet doen.

08-12-2014