Kan ik een PGB aanvragen voor het vervoer naar de dagbesteding van mijn keuze?

Dat hangt ervan af.

Heeft u een Wlz-indicatie? Dan kan dagbesteding en vervoer van en naar dagbesteding onderdeel van uw indicatie uitmaken. U ontvangt de zorg in natura. U hebt dus geen inspraak in wie u vervoert.

Heeft u een Wmo-voorziening of krijgt u deze? Dan kunt u kiezen voor een persoonsgebonden budget.

Wanneer u op 1 januari 2015 beschikt over een geldige indicatie en al gebruikmaakt van deze voorziening, dan blijft deze geldig voor de duur van de afgegeven indicatie, uiterlijk tot 1 januari 2016.

Uw gemeente zal afwegen of het PGB wordt voortgezet. Een andere mogelijkheid is dat de gemeente zorg of hulp in natura aanbiedt. Dit betekent dat een zorgaanbieder bepaalt hoe u zorg krijgt en waar u recht op heeft.

29-12-2014