Kan ik korting krijgen op de toegangsprijs van een museum?

Ja, dat kan op verschillende manieren. Veel gemeenten in Nederland bieden een pas aan waarmee u korting kunt krijgen op de toegangsprijs van een museum. Deze pas kunt u vaak ook voor andere activiteiten gebruiken. Veel musea geven kortingen of gratis toegang aan jongeren, houders van een Cultureel Jongeren Paspoort (CJP), studenten, senioren of houders van een Cultuurkaart of een Museumkaart.

Pas van de gemeente

Als u wilt weten uw gemeente een kortingspas aanbiedt, kunt u het best rechtstreeks contact opnemen met uw gemeente. U kunt daar ook navragen of de pas gratis is voor mensen met een laag inkomen en welke criteria gelden om hiervoor in aanmerking te komen. Informatie over een gemeentepas vindt u ook vaak op de website van uw gemeente.

Cultureel Jongeren Paspoort (CJP)

Dit is een voordeelpas voor jongeren tot 30 jaar die korting geeft op allerlei culturele activiteiten waaronder museumbezoek. Niet alle musea in Nederland geven korting of gratis toegang aan houders van een CJP. Op de website van CJP vindt u informatie over de mogelijkheden en de kosten van het CJP: www.cjp.nl.

Cultuurkaart

Dit is een digitale, persoonsgebonden kaart voor leerlingen in het voorgezet onderwijs. Het is de bedoeling dat jongeren met de cultuurkaart vaker een museum of toneelstuk bezoeken of een andere culturele activiteit ondernemen. De cultuurkaart doet ook dienst als Cultureel Jongeren Paspoort (CJP-pas). Meer informatie over de mogelijkheden staat op de website www.cultuurkaart.nl.

Museumkaart

(Voorheen Museumjaarkaart). Hiermee krijgt u gratis toegang tot meer dan 400 musea in Nederland. Meer informatie over de mogelijkheden en de kosten van de Museumjaarkaart en een overzicht van de deelnemende musea vindt u op www.museumkaart.nl.

09-03-2015