Kan ik mijn gelegaliseerde buitenlandse akte laten inschrijven in Nederland?

Een buitenlandse openbare akte kunt u na legalisatie laten inschrijven bij de afdeling Landelijke Taken van de gemeente Den Haag. Bijvoorbeeld een geboorteakte, huwelijksakte of overlijdensakte. Dit is niet verplicht.

Verzoek tot inschrijving van gelegaliseerde buitenlandse akte

Wilt u een buitenlandse akte na legalisatie laten inschrijven? Stuur dan uw verzoek (het liefst aangetekend) naar de afdeling Landelijke Taken van de gemeente Den Haag. U kunt alleen akten laten inschrijven van een persoon met de Nederlandse nationaliteit of een vluchteling met de A-status.

Zorg dat u met uw verzoek ook de benodigde documenten opstuurt. De afdeling Landelijke Taken kan u vertellen welke documenten dit zijn.

Voordeel inschrijving buitenlandse akte

Een gelegaliseerde buitenlandse akte komt door inschrijving in de registers van de burgerlijke stand van de gemeente Den Haag. Het voordeel hiervan is dat u altijd afschriften en uittreksels kunt opvragen bij de gemeente Den Haag. U hoeft de akte dan niet opnieuw in het buitenland aan te vragen en te laten legaliseren. Een afschrift van de geboorteakte van een kind is bijvoorbeeld nodig bij elke paspoortaanvraag voor het minderjarige Nederlandse kind dat in het buitenland woont. Of later bij een huwelijk.

23-09-2015