Kan ik mijn kind helpen bij het kopen van een huis zonder zelf te veel risico te lopen?

Er zijn verschillende manieren waarop u uw kind kunt helpen bij het kopen van een huis of het verkrijgen van een hypotheek. De verschillende mogelijkheden zijn:

• U staat garant voor de hypotheekverplichtingen.
  • U leent of schenkt geld.
  • U koopt het huis samen met uw kind.
  • U koopt het huis en uw kind wordt vervolgens huurder.

Banken bieden vaak speciale hypotheekvormen aan voor ouders die hun kinderen willen ondersteunen zonder dat zij daarbij allerlei risico's lopen. Het is dus goed om al deze mogelijkheden eens onder de loep te nemen.

Daarnaast bestaan er nog enkele overheidsregelingen die het gemakkelijker moeten maken voor uw kind om een huis te kunnen kopen:

• De Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Deze regeling geeft meer zekerheid bij het kopen van een woning en kopers krijgen korting op de hypotheekrente.
  • De starterslening. Dit is een aanvullende lening op de hypotheek om het verschil te overbruggen tussen de koopprijs van het huis en de maximale hypotheek. Het budget van de rijksoverheid voor de starterslening is inmiddels op. Maar bij de gemeente kunt u vaak nog wel in aanmerking komen voor een starterslening. Informeer hiernaar bij de gemeente.

02-05-2016