Mag ik vrijwilligerswerk doen als ik een uitkering heb?

Ja, u mag vrijwilligerswerk doen als u een uitkering hebt. Daarbij gelden deze voorwaarden:

• het vrijwilligerswerk mag u niet afhouden van betaald werk;
  • het vrijwilligerswerk mag uw kansen op betaald werk niet verkleinen;
  • u mag geen werk doen waarvoor iemand zonder uitkering betaald zou worden.

Informeer eerst

Wilt u met een uitkering vrijwilligerswerk gaan doen? Neem dan eerst contact opnemen met de instantie waarvan u uw uitkering ontvangt. De uitkerende instantie kan u informeren over uw rechten en plichten. Deze instantie kan u ook vertellen of een eventuele onkostenvergoeding die u voor het vrijwilligerswerk krijgt met uw uitkering verrekend wordt.

Stimuleringspremie

Hebt u een bijstandsuitkering? Dan kan de gemeente u een premie geven om u te stimuleren vrijwilligerswerk te doen. De hoogte en voorwaarden voor deze stimuleringspremies verschillen per gemeente. De gemeente kan u vertellen of u hiervoor in aanmerking komt. De stimuleringspremie wordt niet van uw  uitkering afgetrokken.

28-03-2017