Mag ik werk weigeren dat de sociale dienst mij aanbiedt?

Nee. Als u in de bijstand zit moet u alle algemeen geaccepteerde arbeid aanvaarden. Dat kan ook werk zijn beneden uw opleidingsniveau of werk waarmee u minder verdient dan in uw vorige baan. Ook zult u een reistijd van maximaal anderhalf uur enkele reis moeten accepteren. U kunt alleen de volgende soorten werk weigeren:

• werkzaamheden die niet algemeen zijn geaccepteerd
  • werkzaamheden die mogelijk ingaan tegen uw persoonlijke integriteit, zoals werkzaamheden die gewetensbezwaren oproepen.

Tegenprestatie

Als u een bijstandsuitkering krijgt mogen gemeenten u vanaf 1 januari 2015 ook vragen om een tegenprestatie. De gemeente bepaalt wat u daarvoor moet doen, hoeveel uren u moet werken en hoe lang u dit moet doen. Als u dat weigert kan de gemeente uw uitkering verlagen of stopzetten. Gemeenten mogen geen tegenprestatie opleggen aan alleenstaande ouders die de volledige zorg hebben over een of meer kinderen tot 5 jaar en die ontheven zijn van arbeidsplicht.

08-12-2014