Mijn kinderen moeten gebruikelijke zorg leveren, maar zijn dat niet gewend; wat nu?

Uw gemeente kan inderdaad van uw kinderen verwachten dat ze gebruikelijke zorg leveren. Uitgangspunt is dat kinderen vanaf 5 jaar met kleine huishoudelijke karweitjes kunnen gaan meehelpen. Kinderen tot 12 jaar kunnen bijvoorbeeld helpen met opruimen.

Kinderen vanaf 13 jaar kunnen hun kamer opruimen of stofzuigen. De gemeente verwacht van inwonende kinderen vanaf 18 jaar dat zij huishoudelijke taken uitvoeren te vergelijken met die van een 1 persoonshuishouden.

Vanaf 22 jaar worden inwonende kinderen als volwassenen gezien. Op deze leeftijd moeten zij in staat zijn een huishouding te verzorgen en anderen te vervangen.

Kunnen ze dat niet, omdat ze dat niet geleerd hebben of niet gewend zijn? Dan is het mogelijk om voor korte tijd huishoudelijke verzorging te krijgen vanuit de Wmo. Deze hulp is dan alleen bedoeld voor het aanleren van huishoudelijke taken.

19-01-2015