Ontslag van een burgemeester. Hoe werkt dat?

De Kroon kan de burgemeester ontslaan. De burgemeester kan ook zelf ontslag aanvragen. Na ontslag krijgt de burgemeester automatisch een uitkering op grond van de Algemene pensioenwet politieke ambtdragers (Appa). De reden van ontslag is voor de uitkering niet relevant.

Als de burgemeester 70 wordt, eindigt het burgemeesterschap van rechtswege, dus automatisch.

Ontslag op eigen aanvraag

De burgemeester kan zelf ontslag aanvragen bij de Kroon.

Als de burgemeester niet wordt herbenoemd, geldt dit ook als ontslag op eigen aanvraag.

De burgemeester kan ontslag aanvragen als hij vervroegd wil stoppen met werken. Meer informatie over vervroegd stoppen met werken staat in de regeling Flexibel Pensioen en Uittreden (FPU) Meer informatie over ontslag op eigen aanvraag staat in het Rechtspositiebesluit burgemeesters.

Ongevraagd ontslag

De burgemeester kan ook ongevraagd ontslagen worden door de Kroon. Dat kan onder meer wegens opheffing van de gemeente (herindeling) of verstoorde verhoudingen met de gemeenteraad. De ontslagprocedure is afhankelijk van de reden van ontslag. Meer informatie hierover staat in deGemeentewet en in het Rechtspositiebesluit burgemeesters.

15-03-2016