Waar kan ik bezwaar maken tegen een beschikking over het persoonsgebonden budget (pgb)?

Als u het oneens bent met een beslissing over uw persoonsgebonden budget (pgb), dan kunt u bezwaar maken. Waar en hoe u bezwaar maakt, hangt af van het soort pgb. Dat kan zijn bij de gemeente, het zorgkantoor of het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Meestal moet u binnen 6 weken nadat u de beslissing over uw pgb heeft ontvangen bezwaar maken.

Bent u het niet eens met de beslissing op uw bezwaarschrift? Dan kunt u daarna in beroep gaan bij de rechtbank.

Klacht indienen

U kunt ook een klacht indienen bij de instantie die de beslissing over uw pgb heeft genomen. Dat is de gemeente, het zorgkantoor of het CIZ. Een klacht gaat niet over de beslissing zelf, maar over de manier waarop een instantie u heeft behandeld of beoordeeld. Informeer vooraf bij de instantie waarover u wilt klagen hoe u een klacht kunt indienen.

Hulp en informatie

Bij de belangenvereniging Per Saldo kunt u terecht voor meer informatie over het aanvragen en beheren van een pgb. Zij kunnen u ook helpen als u bezwaar wilt maken of een klacht wilt indienen.

15-08-2016