Waar worden asielzoekers opgevangen in Nederland?

Op dit moment (najaar 2015) komen veel asielzoekers naar Nederland. De normale opvangplekken zijn op dit moment niet genoeg. Het COA regelt daarom samen met gemeenten in het hele land crisisnoodopvangplaatsen. Deze crisisnoodopvang is maatwerk en meestal tijdelijk. De opvang in uw buurt staat daarom misschien (nog) niet in het overzicht van COA.

Overleg met gemeenten

Er zijn verschillende factoren die bepalen of een plek geschikt is voor opvang van asielzoekers. Zo moet het mogelijk zijn om snel en veilig grote groepen mensen op te vangen. Ook moet de plek passen binnen het streekplan van de provincie en het bestemmingsplan van de gemeente. Het COA overlegt met gemeenten over geschikte plekken. Per provincie kan het aantal centra daarom verschillen. Een actueel overzicht van opvanglocaties vindt u op de website van het COA.

16-11-2015