Waarom worden blikken niet apart ingezameld?

In veel gemeenten wordt blik tegenwoordig wél apart ingezameld.

Metalen verpakkingen (‘blik’) zoals

• drankblikjes,
  • conservenblikken,
  • verfblikken en
  • spuitbussen

kun je in de meeste gemeenten gescheiden inleveren, samen met plastic en drinkpakken (PMD). Blik dat je gescheiden inlevert, kan beter gerecycled worden.

Tips voor blik

• Vul lege blikken en blikjes niet met ander afval; dat maakt het lastiger om het blik in de afvalverbrandingsinstallatie te scheiden.

• Lege verfblikken en spuitbussen van chemicaliën (bijvoorbeeld ovenreinigers) mag je gewoon in de vuilnisbak gooien. De verfblikken moeten wel echt leeg zijn. Blikken en bussen met verfresten moeten naar het klein chemisch afval.

• Glas hoort in de glasbak. Metalen deksels of doppen mag je gewoon op de pot of fles laten zitten, die worden er later uitgehaald.

• Aluminium kan moeilijker uit het restafval gehaald worden dan staal. Daarom is het altijd goed om aluminium blikjes of schaaltjes apart in te leveren. Dat kan via de PMD-zak, blikbakken, retourettes en soms ook kringloopwinkels. Kijk welke mogelijkheden er in jouw gemeente zijn.

Ander klein metaal

Naast metalen verpakkingen zijn er nog een heleboel andere metalen voorwerpen die bij het afval belanden, van schroeven en pannen tot fietsen en zelfs auto’s. Op de Recyclemanager kun je vinden welk afval je waar kunt wegdoen. Op de gemeentelijke milieustraat staat een bak voor metalen. Daar mag al het metaal in, ook verpakkingen die je gemeente niet op een andere manier inzamelt.

15-04-2016