Wat houdt het trekkingsrecht in?

Trekkingsrechten wil zeggen dat een pgb-geld wordt gereserveerd bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en dat deze organisatie de betaling van pgb-rekeningen verzorgt.

Trekkingsrechten gelden of gaan gelden voor:

• pgb's voor zorg en/of begeleiding uit de Wlz (voorheen AWBZ)
  • pgb's voor hulp en ondersteuning uit de Wmo
  • pgb's voor hulp en ondersteuning uit de Jeugdwet

Het zorgkantoor of de gemeente stort uw pgb-budget dus op de bankrekening van de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Als budgethouder stuurt u uw facturen van zorgverleners aan de SVB. De SVB verzorgt dan, na verschillende checks, de betalingen aan de zorgverlener of zorginstelling.

Zowel de budgethouder als het zorgkantoor of de gemeente krijgen inzicht in de besteding van het ppgb en ontvangen overzichten, waarin duidelijk wordt hoeveel van het pgb waaraan is besteed en wat er nog over is.
Na afloop van ieder kalenderjaar verstrekt de SVB een totaaloverzicht van de bestedingen. Niet bestede bedragen worden teruggestort aan zorgkantoor of de gemeente.

31-12-2014