Wat is de datum van de kandidaatstelling voor de verkiezingen?

43 dagen voor de verkiezingen voor de Tweede Kamer, Provinciale Staten en gemeenteraadsverkiezingen moeten de kandidatenlijsten ingeleverd worden.

Voor de Tweede Kamer, gemeenteraad en provincie is dit normaal gesproken: de dinsdag in de periode van 18 t/m 24 januari. En voor de Eerste Kamer: de dinsdag in de periode van 19 t/m 25 april.

Als de Tweede Kamerverkiezing en de gemeenteraadsverkiezingen of Provinciale Statenverkiezingen in eenzelfde jaar plaatsvinden, schuift de Tweede Kamerverkiezing 2 maanden op. In dat geval is de kandidaatstelling voor de Tweede Kamerverkiezingen op de dinsdag in de periode van 29 maart t/m 4 april.

Kandidaatstelling na val van een kabinet

Als de Eerste of Tweede Kamer valt voordat de normale zittingsperiode is verstreken, dan wordt bij koninklijk besluit bepaald wanneer de kandidaatstelling plaatsvindt. De dag van kandidaatstelling ligt binnen 40 dagen na de datum van de officiële val van het kabinet.

Verwijzingen andere vragen:

19-07-2016