Wat is de rol van de overheid bij de preventie en bestrijding van infectieziekten?

De overheid werkt op verschillende niveaus aan de preventie en bestrijding van infectieziekten.

• Op gemeentelijk niveau is de gemeentelijke gezondheidsdienst (GGD) verantwoordelijk voor de bestrijding van infectieziekten. De GGD doet onderzoek naar infectieziekten die via de huisarts worden gemeld.
  • Op landelijk niveau coördineert het Centrum Infectieziektenbestrijding (CIb) van het RIVM de preventie en bestrijding van infectieziekten. Het CIb heeft de leiding, als er een crisis uitbreekt door een infectieziekte.

Epidemie

Bij een dreigende epidemie kan het CIb het Outbreak Management Team (OMT) bijeenroepen. Dit is een groep die bestaat uit deskundigen op verschillende terreinen.

07-02-2017