Wat is een hoofdstembureau?

Een hoofdstembureau is verantwoordelijk voor de kandidaatstelling in een kieskring. Het hoofdstembureau beoordeelt de geldigheid van kandidatenlijsten en stelt de stemtotalen vast in de kieskringen. Elke kieskring heeft 1 hoofdstembureau.

Voor de verkiezingen van Tweede Kamer en Provinciale Staten zijn er 19 kieskringen en dus ook 19 hoofdstembureaus. De hoofdstembureaus spelen bij deze verkiezingen een rol bij de vaststelling van de uitslag.

Voor de verkiezingen voor de gemeenteraad zijn er zoveel hoofdstembureaus als er gemeenten zijn; een kieskring valt samen met een gemeente.

Bij de Europese verkiezingen worden de kandidatenlijsten ingeleverd bij het centraal stembureau (de Kiesraad). Wel stellen de hoofdstembureaus de stemtotalen vast.

15-07-2016