Wat is een leerbaan?

Met een leerbaan (leerwerkplek) combineert u werken met een opleiding. Leerbanen zijn gekoppeld aan opleidingen in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) of het hoger beroepsonderwijs (hbo).

Een leerbaan zoeken

Meestal moet u zelf op zoek naar een leerbaan bij een officieel erkend leerbedrijf. U solliciteert dan bij een werkgever. U kunt ook terecht bij een uitzendbureau of een brancheorganisatie.

Werken en leren met een leerbaan

Heeft u een leerbaan? Dan gaat u 3 tot 6 maanden bij een officieel erkend leerbedrijf werken. Meestal gaat u dan 1 dag per week naar school. De andere dagen werkt u. Voor de dagen dat u werkt, krijgt u salaris.

Leerwerkloket biedt overzicht leerbanen

Voor regionale informatie over loopbaan, scholing en de combinatie van leren en werken kunt u bij leerwerkloketten terecht. Dit zijn samenwerkingsverbanden van het UWV, gemeentes en regionale opleidingscentra (roc's).

05-09-2016