Wat kan ik regelen voor mijn uitvaart?

U mag grotendeels zelf bepalen hoe u uw eigen afscheid regelt. U kunt uw wensen voor uw uitvaart vastleggen in een verklaring. Ook kunt u een uitvaartverzekering afsluiten.

Regels uitvaart

In de Wet op de lijkbezorging is een aantal regels vastgesteld die gelden bij begraven of cremeren. Bijvoorbeeld binnen welke termijn een overledene begraven of gecremeerd moet worden. In deze wet staan echter geen regels voor de manier waarop een uitvaart georganiseerd moet worden. U mag grotendeels zelf bepalen hoe u uw afscheid regelt. Zo mag een uitvaart worden georganiseerd zonder begrafenisondernemer.

Verklaring wensen uitvaart

Uw wensen voor uw uitvaart kunt u vastleggen met een verklaring. Deze kunt u zelf opstellen of bij een notaris laten maken. De verklaring moet door u ondertekend worden, met de datum van ondertekening erbij vermeld. Als uw wensen veranderen, moet u in een nieuwe verklaring uw eerder gemaakte verklaring uitdrukkelijk herroepen. Dit doet u bijvoorbeeld door de volgende zin op te nemen: "Hierbij herroep ik mijn verklaring van (datum invullen)".

Kosten uitvaart

De meeste mensen hebben een uitvaartverzekering, maar dit is niet verplicht. Bent u niet verzekerd, dan moeten uw nabestaanden de uitvaart betalen.

Geen nabestaanden

Als er geen nabestaanden zijn, neemt de burgemeester de zorg voor de uitvaart op zich. De gemeente betaalt uw begrafenis of crematie dan, maar kan de kosten op uw erfenis verhalen.

13-09-2014