Wat moet de gemeente regelen bij een crisis-noodopvanglocatie?

Aan de opvang worden geen nadere eisen gesteld dan slaapvoorzieningen (bed), sanitaire faciliteiten (bad) en voedselvoorziening (brood). De Rijksoverheid gaat ervan uit dat een zelfvoorzienende locatie wordt aangeboden, waarbij de gemeente zorgt voor de inrichting van de ruimte, catering en het toezicht. Ook gaat de Rijksoverheid ervan uit dat de crisis-noodopvanglocatie voldoet aan de brandveiligheidseisen.

Rol COA

• Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) bepaalt van welke crisis-noodopvanglocatie gebruik wordt gemaakt en zorgt voor het vervoer van de asielzoekers naar en van de crisis-noodopvanglocatie.
  • Het COA ondersteunt niet bij de communicatie rondom een crisis-noodopvanglocatie.
  • Het COA focust op het creëren en het vullen van de reguliere opvangmogelijkheden, zodat crisis-noodopvang zo snel mogelijk niet meer nodig is.

17-11-2015