Wat moet ik doen als mijn paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen is?

U gaat persoonlijk naar de gemeente. Daar vult u een formulier in waarin u uitlegt hoe u het oude document bent kwijtgeraakt. Eventueel vraagt u direct een nieuw paspoort of identiteitskaart persoonlijk aan. U heeft dan een pasfoto nodig die voldoet aan de pasfoto-eisen. Ook moet u het document afrekenen.

Let op! In bepaalde gemeenten moet u nog wel eerst aangifte doen bij de politie. Informeer bij de gemeente of dit zo is.

Aangifte doen in het buitenland

Bent u uw paspoort of identiteitskaart in het buitenland kwijtgeraakt? Doe dan meteen aangifte bij de plaatselijke politie. Daarna kunt u bij de Nederlandse ambassade of het consulaat een nooddocument aanvragen. Hiermee kunt u naar Nederland reizen. In Nederland hoeft u geen aangifte te doen bij de Nederlandse politie. Met het buitenlandse proces-verbaal kunt u bij de gemeente een paspoort of identiteitskaart aanvragen.

06-03-2017