Wat moet ik doen als mijn rijbewijs kwijt of gestolen is?

Als uw rijbewijs kwijt is of is gestolen, kunt u een nieuwe aanvragen bij de gemeente. Doe dit zo gauw mogelijk, rijden zonder geldig rijbewijs is strafbaar.

Aangifte doen in Nederland

U gaat naar de gemeente. Daar vult u een formulier in waarin u uitlegt hoe u uw rijbewijs bent kwijtgeraakt. U kunt meteen een nieuw rijbewijs aanvragen. Neem het volgende mee:

• een pasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen
  • een geldig paspoort of identiteitskaart
  • contant geld of een pinpas

Let op! In bepaalde gemeenten moet u nog wel eerst aangifte doen bij de politie. Informeer bij de gemeente of dit zo is.

Aangifte doen in het buitenland

Bent u uw rijbewijs in het buitenland kwijtgeraakt? Doe meteen aangifte bij de plaatselijke politie. In Nederland hoeft u dan geen aangifte meer te doen bij de Nederlandse politie. Met het buitenlandse proces-verbaal kunt u bij de gemeente een rijbewijs aanvragen.

17-02-2015