Wat moet ik voor kinderopvang regelen?

U bepaalt eerst voor welke vorm(en) van kinderopvang u kiest. Vervolgens zoekt u een organisatie die plaats heeft voor uw kind en sluit u hiermee een contract af. U kunt uw kind al tijdens de zwangerschap aanmelden bij een kinderopvangorganisatie.

Kinderopvang regelen

U moet de volgende zaken regelen als u gebruik wilt maken van kinderopvang:

• besluiten voor welke vorm van kinderopvang u kiest;
  • een kinderopvang/verblijforganisatie vinden die plaats heeft voor uw kind of kinderen;
  • een contract afsluiten met het kinderopvangcentrum of het gastouderbureau;
  • de betaling van de facturen van het kinderdagverblijf;
  • de eventuele bijdrage van de overheid, de kinderopvangtoeslag, aanvragen.

Geen plaats

Als het kinderopvangverblijf van uw keuze vol is, moet u op zoek naar een ander kinderopvangorganisatie. Als de school verantwoordelijk is voor de buitenschoolse opvang (BSO), overlegt de school met u over andere (tijdelijke) opvangplaatsen. Kinderopvangorganisaties bepalen zelf hoe ze met een wachtlijst omgaan en welke kinderen ze opnemen. De voorwaarden voor toelating staan in de algemene leveringsvoorwaarden van een kinderopvangverblijf.

Kinderopvangtoeslag

Als u werkt, werk zoekt, of een studie combineert met de zorg voor uw kind of kinderen, kunt u van de overheid soms een toeslag krijgen voor de kosten van kinderopvang. Deze toeslag heet de kinderopvangtoeslag. Alleen voor kinderopvang die geregistreerd is bij de gemeente en die voldoet aan de wettelijke eisen komt u in aanmerking voor toeslag. Op deze website en op de website van de Belastingdienst vindt u informatie over het aanvragen en de hoogte van de kinderopvangtoeslag en of u voor de toeslag in aanmerking komt.

Sociaal-medische indicatie (smi)

In sommige gevallen krijgt een kind voorgeschreven om een aantal dagdelen gebruik te maken van kinderopvang. Redenen voor zo’n verwijzing zijn bijvoorbeeld de gezinssituatie of de medische situatie van het kind. Een dergelijke verwijzing heet een sociaal-medische indicatie (smi). Bij de gemeente kunt u nagaan of u in aanmerking komt voor een tegemoetkoming in de kosten voor de opvang van uw kind als het met een smi gebruikmaakt van de kinderopvang.

22-10-2014