Wat verandert er onder de nieuwe Wet natuurbescherming?

Met het van kracht worden van de Wet natuurbescherming komen vrijwel alle verantwoordelijkheden bij de provincies te liggen. Onder de nieuwe wet krijgt u één rechtsdocument waarmee zowel vergunning (gebiedsbescherming) als ontheffing (soortbescherming) wordt verleend.

Net als in de huidige situatie is het straks niet verplicht om ‘aan te haken’ bij de Omgevingsvergunning.

Onder de nieuwe Wet natuurbescherming blijft de bescherming van Natura 2000-gebieden vrijwel hetzelfde. De status van Beschermde Natuurmonumenten komt wel te vervallen.

Ook soorten blijven op een vergelijkbare manier beschermd als onder de Flora- en faunawet, al is er wel sprake van subtiele verschillen. Het meest opvallend is dat er veel planten en dieren aan de lijst van beschermde soorten worden toegevoegd, terwijl er ook tal van soorten niet langer beschermd zijn. Bovendien krijgen provincies de mogelijkheid zelf extra beschermde soorten toe te voegen of juist vrijstelling te verlenen.

Ten aanzien van bescherming van houtopstanden blijven meldingsplicht en herplantplicht van kracht, net als onder de huidige Boswet. Wel vervalt de herplantplicht in sommige gevallen, bijvoorbeeld om Natura 2000-doelen te halen.

14-12-2016