Wat verwacht de sociale dienst dat ik doe om werk te vinden?

Als u een bijstandsuitkering krijgt, gaat de gemeente ervan uit dat u alles doet om werk te vinden. Zo moet u zich bijna altijd inschrijven bij het UWV en u moet solliciteren. Daarnaast kan de sociale dienst van de gemeente u op verschillende manieren helpen om weer aan werk te komen. Hieronder worden enkele methoden nader beschreven.

Direct aan het werk (work first)

Wie een bijstandsuitkering aanvraagt en een work first aanbod krijgt, gaat direct aan het werk met een intensieve begeleiding. Hierdoor worden de kansen op een ‘gewone’ baan groter. Gemeenten geven op verschillende manieren vorm aan ‘work first’. Zo kan een bijstandsgerechtigde direct worden ingeschakeld voor werk bij de gemeentelijke plantsoenendienst.

Participatieplaatsen

De gemeente kan een zogeheten participatieplaats aanbieden aan mensen die moeilijk aan werk komen. Dat betekent 2 jaar werken aan een terugkeer op de arbeidsmarkt, bij de gemeente of in het bedrijfsleven. Hierbij behoudt u uw uitkering.

Starten eigen bedrijf

De gemeente kan je ondersteunen bij het starten van een eigen bedrijf via het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz). Het Bbz vormt onderdeel van de bijstandswetgeving. Het biedt mogelijkheden voor inkomensaanvulling of een lening voor bedrijfskapitaal.

Re-integratietraject

Bij een re-integratietraject bekijkt de gemeente, samen met u, wat de kortste weg naar werk is. U moet elk aanbod voor re-integratie accepteren.

18-07-2016