Wat zijn de taken van een burgemeester?

Een burgemeester heeft een aantal taken:

• Voorzitter van de gemeenteraad

De gemeenteraad bepaalt de hoofdlijnen van het bestuur en controleert het college van B&W. De raad bestaat uit gekozen volksvertegenwoordigers. De burgemeester zorgt, als voorzitter, voor een goed verloop van de vergadering. Een burgemeester is zelf geen lid van de gemeenteraad en mag dus niet stemmen of onderwerpen inbrengen. Hij mag wel tijdens de vergadering aan de beraadslagingen deelnemen.
  • Voorzitter van het college van burgemeesters en wethouders

Het college van B&W bestuurt de gemeente; de burgemeester is voorzitter van het college. De burgemeester ziet toe op de tijdige voorbereiding, vaststelling en uitvoering van het beleid. De burgemeester kan zelf onderwerpen voorstellen en in het college bespreken. De gemeenteraad controleert het college van B&W.

De burgemeester kan als lid van het college ook taken hebben op een specifiek gebied, bijvoorbeeld personeel en organisatie, financiën en economische zaken of voorlichting en public relations. Het college van B&W beslist welke taken (portefeuilles) de burgemeester krijgt.

• Verantwoordelijk voor openbare orde en veiligheid

De burgemeester is verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid in de gemeente. Hij moet overlast en ordeverstoringen voorkomen en bestrijden. Hij mag bijvoorbeeld openbare bijeenkomsten verbieden als hij geen garantie voor de veiligheid kan geven. De burgemeester heeft daartoe het gezag over de politie en de brandweer.

29-02-2016