Wat zijn de voordelen voor gemeenten die asielzoekers opvangen?

Het azc is een bedrijf in het klein. Als een centrum wordt geopend wordt gekeken welke mogelijkheden aanwezig zijn om werving van nieuw personeel via de regionale arbeidsvoorziening te organiseren. Het kernteam van opvangmedewerkers bestaat uit ervaren personeel van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA).

Lokale leveranciers

Het bouwen, onderhouden, schoonmaken van kantoorgebouwen en beveiliging van een azc zijn werken en diensten die ingehuurd worden op basis van een centraal inkoopbeleid met (Europese) aanbestedingen. De praktijk leert dat leveranciers hun medewerkers vervolgens wel lokaal of regionaal inhuren. De asielzoekers ontvangen een financiële toelage en besteden het geld in winkels in de nabijheid van het azc. De middenstand in de buurt krijgt hiermee een aanzienlijke impuls. Men kan uitgaan van een substantieel bedrag aan extra omzet per jaar.

Vergoeding voor gemeenten

Aan de aanwezigheid van een azc in een gemeente is een stelsel van financiële vergoedingen verbonden, bijvoorbeeld op het vlak van onderwijs. Deze vergoedingen zijn bedoeld als tegemoetkoming in de extra kosten.

Extra arbeidsplaatsen

Een azc met 400 bewoners levert ongeveer 20 arbeidsplaatsen (voltijds en deeltijd) aan personeel bij het COA op. Daarnaast gaat het ook om verdere directe en indirecte werkgelegenheid, bijvoorbeeld door toeleveranciers, schoonmaak, onderwijs, beveiliging etc.

16-11-2015