Wat zijn ondersteuningsverklaringen voor een verkiezing?

Ondersteuningsverklaringen zijn schriftelijke verklaringen van mensen die een partij ondersteunen. Iedere kiesgerechtigde die in de kieskring woont waarvoor de betreffende verkiezing geldt, kan een ondersteuningsverklaring tekenen. Ook de kandidaten op de lijst van de partij mogen zo'n verklaring tekenen. Iemand mag maar 1 ondersteuningsverklaring afgeven.

Partijen die mee willen doen aan een verkiezing moeten ondersteuningsverklaringen overleggen als ze:

• voor het eerst deelnemen aan een verkiezing;
  • bij vorige verkiezingen geen zetel(s) hebben behaald;
  • deelnemen met een blanco lijst (zonder aanduiding).

Verkiezing Tweede Kamer

Bij de verkiezing van de Tweede Kamer moeten per lijst, per kieskring minimaal 30 kiezers een ondersteuningsverklaring afgeven. Nederland telt 20 kieskringen. Bij de Tweede Kamerverkiezing moet een lijst worden ondersteund door ten minste 30 kiezers per kieskring. De twintigste kieskring (‘Bonaire’) vormt hierop een uitzondering. Gelet op het beperkter aantal kiesgerechtigden dat in het Caribische deel van Nederland woont, moet een kandidatenlijst in deze kieskring door minimaal 10 kiezers worden ondersteund. Wil een partij meedoen in alle kieskringen, dan moet ze dus in totaal 580 (19x30+10) ondersteuningsverklaringen overleggen.

Verkiezing Europees Parlement

Bij de verkiezing voor het Europees Parlement vormt Nederland maar 1 kieskring. Er hoeven dus maar 30 ondersteuningsverklaringen te worden overlegd.

Gemeenteraadsverkiezingen

Bij de gemeenteraadsverkiezingen hangt het aantal ondersteuningsverklaringen af van het aantal te verdelen zetels in de raad van die gemeente.

De website van de Kiesraad geeft meer informatie over ondersteuningsverklaringen.

24-01-2017