Welke vormen van schuldhulpverlening zijn er?

Er zijn verschillende vormen van schuldhulpverlening mogelijk. Welke vorm van schuldhulpverlening in uw situatie mogelijk is, is hier niet te zeggen.

Budgetbeheer

Bij budgetbeheer beheert een budgetbeheerorganisatie uw budget. Zij zorgen ervoor dat er geen nieuwe schulden ontstaan of betalingsachterstanden door uw betalingen tijdig te doen.

Budgetcoaching

Bij budgetcoaching leert u om uw eigen financiën beter te regelen.

Herfinanciering

Als het onmogelijk is uw schulden af te lossen, kan een oplossing zijn om met een bank tot een herfinanciering te komen. In deze situatie lost de bank in 1 keer al uw schulden bij diverse personen en organisaties af. In plaats daarvan heeft u dan 1 grote schuld bij de bank. Samen met de bank spreekt u de looptijd van de lening af en de hoogte van de termijnbedragen.

Schuldsanering

Bij schuldsanering wordt uw bezit zoveel mogelijk verkocht. Met dat geld wordt uw schuldeisers een aanbod gedaan. Schuldeisers hoeven daar niet akkoord mee te gaan. Als ze dat wel doen, gaan ze akkoord met een eenmalige betaling van een deel van de schuld en wordt de rest van de schuld kwijtgescholden.

Meer informatie

Voor meer informatie over vormen van schuldhulpverlening neemt u het beste contact op met uw eigen gemeente. De gemeente kan voor u de schuldsanering niet uitvoeren, maar verwijst u door naar betrouwbare organisaties als de Kredietbank.

17-01-2015