Betaal ik een eigen bijdrage voor ondersteuning uit de Wmo?

Bent u 18 jaar of ouder, dan betaalt u een eigen bijdrage voor ondersteuning die u thuis krijgt uit de Wmo (met uitzondering van een rolstoel, Taxbus). Het Centraal Administratie Kantoor (CAK) int de eigen bijdrage voor een maatwerkvoorziening van de gemeente. De hoogte is afhankelijk van uw inkomen, vermogen, leeftijd en gezinssamenstelling en de voorzieningen die u krijgt. Voor kinderen tot 18 jaar wordt alleen een eigen bijdrage gevraagd voor woningaanpassingen verstrekt vanuit de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning).

Wilt u weten hoe hoog uw eigen bijdrage zal zijn? Het CAK heeft een rekenprogramma op haar website geplaatst. Hiermee kunt u berekenen hoe hoog uw eigen bijdrage voor zorg thuis ongeveer is.

Maximale periodebijdrage voor begeleiding

Begeleiding valt vanaf 2015 onder de Wmo. De gemeente Heeze-Leende heeft de maximale eigen bijdrage per 4 weken vastgesteld op € 100,00.

Geen eigen bijdrage

Ontvangt u thuis verpleging of verzorging? Dan betaalt u hiervoor geen eigen bijdrage. Deze zorg valt onder de zorgverzekering. Behalve als u een indicatie voor verblijf heeft of als u verzorging in combinatie met begeleiding ontvangt, in dat geval bent u wel een eigen bijdrage verschuldigd.

Meerdere eigen bijdragen Wmo of WLZ (Wet langdurige zorg)

Er is een maximale eigen bijdrage voor huishoudens. Heeft u een partner met WLZ-zorg en ontvangt u zelf ondersteuning uit de Wmo? Dan geldt er een maximale eigen bijdrage voor uw huishouden. Het CAK houdt hier in de berekeningen van de eigen bijdrage rekening mee.