Ik heb hulp in het huishouden nodig. Hoe is dit in Heeze-Leende geregeld?

Huishoudelijke hulp is in Heeze-Leende een marktproduct. Dit wil zeggen dat iedereen die gebruik wil maken van huishoudelijke hulp hier toegang tot heeft. Het marktproduct kan voor ongeveer € 15 per uur door inwoners worden ingekocht. Bij het marktproduct wordt verwacht dat men de hulp bij de huishouding zelf regelt en betaalt. Uiteraard kunt u voor meer informatie, uitleg of een persoonlijk gesprek terecht bij het Sociaal Team.

Ik kan de huishoudelijke hulp niet zelf regelen

Indien u de hulp bij de huishouding niet (meer) zelf kunt regelen, dan wordt hulp bij het huishouden 2 ingezet door de gemeente. De hulp voert naast het poetswerk ook vaak de regie over het huishouden. Deze vorm van huishoudelijke hulp wordt geregeld en gefinancierd door de gemeente. U betaalt een eigen bijdrage via het CAK.

Ik kan de huishoudelijke hulp niet zelf betalen

De gemeenteraad heeft op 4 november 2014 de Verordening financiële tegemoetkoming hulp bij het huishouden 2015 vastgesteld. Dit houdt het volgende in:

• Inwoners, waarbij de noodzaak voor hulp bij het huishouden vast staat, die een inkomen hebben tot 130% van het sociale minimum, ontvangen een volledige tegemoetkoming in de kosten.
  • De norm sluit aan bij de huidige bijstandssystematiek omdat deze het meest recht doet aan de persoonlijke situatie van de belanghebbende.
  • De prijs van het marktproduct hulp bij het huishouden wordt gesteld op maximaal € 15 per uur, dit tarief kan jaarlijks geïndexeerd worden.
  • Vermogen wordt meegenomen in de berekening van de financiële ruimte. Onder vermogen wordt verstaan: de waarde van de bezittingen waarover de alleenstaande of het gezin beschikt of redelijkerwijs kan beschikken, verminderd met de aanwezige schulden (met uitzondering van hypotheekschuld). Bezittingen kunnen bestaan uit spaargelden, aandelen en obligaties. Niet als vermogen wordt in aanmerking genomen: waarde van onroerend goed, indien dit het woonadres betreft en voertuigen, bezittingen in natura die naar hun aard en waarde algemeen gebruikelijk zijn dan wel, gelet op de omstandigheden van persoon en gezin, noodzakelijk zijn en vergoedingen voor immateriële schade. Ten aanzien van de vermogensgrens wordt aangesloten bij de vermogensvrijstelling die de belastingdienst hanteert.