Wat doet de gemeente voor mantelzorgers?

• De gemeente besteedt op de volgende manieren aandacht aan mantelzorgers:
  • De mantelzorger wordt betrokken bij het keukentafelgesprek van zijn naaste en bij het opstellen van het ondersteuningsplan.
  • Bij het keukentafelgesprek wordt niet alleen naar de mogelijkheden, maar ook naar de grenzen van de belastbaarheid van de mantelzorger gekeken en ook de ondersteuningsbehoefte van de mantelzorger wordt in kaart gebracht.
  • Het Steunpunt Mantelzorg ondersteunt mantelzorgers in hun zorg voor de ander en voor zichzelf.

Een belangrijk deel van de mantelzorgers draagt zorg voor dementerende ouderen. Om hen te ondersteunen wordt maandelijks een Alzheimercafé georganiseerd door de A2-gemeenten (Heeze-Leende, Cranendonck en Vaklenswaard) in de Smeltkroes in Maarheeze.

Blijk van waardering

Elk jaar wil de gemeente Heeze-Leende haar waardering laten blijken voor het werk van alle mantelzorgers in de gemeente. Afgelopen jaren is er voor het Mantelzorg Verwen Menu gekozen om een grote groep mantelzorgers in één keer te bereiken.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Steunpunt Mantelzorg.