Wie houdt er toezicht op dat de zorg voor mensen goed geregeld is?

De gemeente is verantwoordelijk voor verschillende zorgtaken. Deze zorg wordt bewust bij de gemeenten neergelegd, omdat de gemeente dichter bij de inwoners staat en beter zicht heeft op wat nodig is. De gemeenteraad heeft hierin een belangrijke controlerende rol. Het college van burgemeester en wethouders moet verantwoording afleggen aan de gemeenteraad. Daarnaast heeft Heeze-Leende een Adviesraad Sociaal Domein. De Adviesraad volgt de uitvoering van de Wmo op de voet en geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad.

Om zicht te krijgen op de uitvoering worden de volgende gegevens verzameld:

• Jaarlijks wordt een cliëntervaringsonderzoek uitgevoerd. De gemeenteraad en de Adviesraad worden jaarlijks actief over de uitkomsten van dit onderzoek geïnformeerd. Daarnaast worden de resultaten via verschillende kanalen breed gecommuniceerd. In het geval dat scores onder het landelijk gemiddelde liggen, zal er per tegenvallende score een verbeteringstraject worden ingezet. De resultaten worden gepubliceerd.
  • De zorgaanbieders houden geregeld cliënttevredenheidsonderzoeken. Dit maakt onderdeel uit van het eigen kwaliteitssysteem.
  • De gemeente houdt het proces van de eigen dienstverlening bij. Dit levert veel informatie op om de dienstverlening te verbeteren.