Buitengewone Opsporingsambtenaren in Heeze-Leende

In de gemeente Heeze-Leende zijn Buitengewone Opsporingsambtenaren (BOA’s) actief. De BOA’s houden zich voornamelijk bezig met kleine ergernissen, zoals het bestrijden van honden(poep)overlast, zwerfvuil, het verkeerd aanbieden van huisvuil en verkeerd geparkeerde auto’s. In het kader van Drank en Horecawet en het daarmee gepaard gaande toezicht (en handhaving) verrichten zij ook op dat gebied werkzaamheden. Hierbij moet gedacht worden aan leeftijdscontroles, toezicht op drankverstrekking door paracommerciële inrichtingen, controle op voorschriften drank- en horecavergunning, etc.

De BOA’s worden op dit moment ingehuurd van de Stichting Stadswacht van de gemeente Helmond. De uren van de BOA’S worden flexibel over de week verdeeld, waardoor inwoners van Heeze-Leende de BOA’s iedere dag tegen kunnen komen.

De gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders van Heeze-Leende hebben zich hard gemaakt voor de bestrijding van kleine ergernissen zoals hondenpoep, loslopende honden en parkeeroverlast. Hondenpoep staat in veel gemeenten bovenaan de lijst van ergernissen en de gemeente voelt zich dan ook genoodzaakt om maatregelen te treffen om de overlast te beperken.

Door de inzet van BOA’s hoopt de gemeente dat burgers hun verantwoordelijkheid weer nemen en samen zorgen dat hun buurt leefbaar blijft.  Maar burgers kunnen ook een beroep op elkaar doen als het om het schoonhouden van de woonomgeving gaat. Hondenbezitters bijvoorbeeld kunnen door de BOA’s aangesproken worden op hun gedrag, maar mensen in de omgeving kunnen de hondenbezitter ook vragen om de uitwerpselen op te ruimen of de hond aan te lijnen.

Wanneer u opmerkingen of klachten heeft met betrekking tot de leefbaarheid kunt u een melding doen via het e-mailadres [email protected] of uw melding doorgeven via het algemene telefoonnummer van de gemeente: 040-22 41 400.