Huiselijk geweld moet stoppen

De gemeente Heeze-Leende werkt samen met haar partners aan het voorkomen en bestrijden van huiselijk geweld. Het is daarbij zaak om zo vroeg mogelijk in te grijpen om erger te voorkomen.

Huiselijk geweld is geweld dat door iemand uit de huiselijk kring van het slachtoffer is gepleegd. De dader is over het algemeen de (ex)partner, een gezins- of familielid of een huisvriend van het slachtoffer. De slachtoffers, vaak vrouwen, hebben meestal al een lange geschiedenis van misbruik achter de rug. Voordat een vrouw aangifte doet, is zij gemiddeld al 33 keer mishandeld. Het blijft dus meestal niet bij die ene klap.

Cijfers

• 70% van alle geweld is huiselijk geweld
  • in Nederland zijn zo'n 1.500 incidenten huiselijk gweld per dag
  • 1 op de 5 vrouwen in Nederland is slachtoffer van huiselijk geweld
  • er vallen per jaar zo'n 200 doden door huiselijk geweld
  • van de daders is 15 procent vrouw en 85 procent man

Tijdelijk Huisverbod

In de regio Zuidoost-Brabant werd op 1 januari 2009 het Tijdelijk Huisverbod ingevoerd. De burgemeester van een gemeente kan bij een dreiging van huiselijk geweld een verdachte tijdelijk uit huis plaatsen. Dat gebeurt na een risico-inventarisatie door speciaal opgeleide politiemensen. Dat heeft veel impact op zowel verdachte als slachtoffer, maar het is op zo'n moment wel de beste oplossing.

Steunpunt Huiselijk Geweld

Voor meer informatie over huiselijk geweld kunt u terecht bij het Steunpunt Huiselijk Geweld. Het is ook mogelijk om daar een medling van huiselijk geweld te doen. Het telefoonnummer is 0900 - 126 2626. Meer informatie staat op www.veiligsamen.nl.