Oplaadpalen voor elektrische auto’s

Omdat de gemeente in het kader van duurzaamheid het elektrisch rijden graag wil stimuleren, zijn er in samenwerking met de Stichting E-laad oplaadpunten voor elektrische auto’s gerealiseerd.

Deze elektrische oplaadpalen zijn bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s. De oplaadpalen zijn niet voor bijvoorbeeld elektrische fietsen en scooters. Op de desbetreffende oplaadpalen staat namelijk een veel hogere spanning dan gebruikelijk is voor een elektrische fiets of scooter.

Locaties oplaadpunten

Binnen de gemeente Heeze-Leende zijn drie oplaadpalen geplaatst en in gebruik genomen. De palen staan op de volgende locaties (klik op de locatie om deze te zien op Google Maps):

Oplaadpunt op eigen terrein

Wanneer u een elektische auto heeft aangeschaft, kunt u altijd een oplaadpaal op eigen terrein plaatsen.

Oplaadpunt op grond van de gemeente

Wanneer het niet mogelijk is om op eigen terrein een oplaadpaal te plaatsen, heeft u de mogelijkheid om bij stichting E-laad.nl kosteloos een oplaadpunt aan te vragen. E-laad.nl regelt de plaatsing en aansluiting na toestemming van de gemeente. Dit oplaadpunt is toegankelijk voor openbaar gebruik. Gemeente Heeze-Leende heeft regels vastgesteld voor het beoordelen van verzoeken voor plaatsing van oplaadpalen op gronden in eigendom van de gemeente Heeze-Leende. Deze regels leest u in onderstaand collegebesluit.

Kosten

Wilt u uw auto opladen bij een openbare oplaadpaal? U bent dan verplicht om een E-laadpas te kopen voor € 100 per kalenderjaar. Met deze pas is het mogelijk om onbeperkt de auto op te laden. Ook heeft u een krachtstroomkabel nodig voor de aansluiting.

Voor het aanvragen van een oplaadpas, kunt u terecht bij onder andere de volgende aanbieders:

Elektrisch vervoer draagt bij aan een beter milieu

Elektrisch vervoer leidt tot een vermindering van de CO2-uitstoot en kan een goede bijdrage leveren bij het behalen van klimaatdoelstellingen. Wat tevens van belang is, is het beschermen van inwoners van de gemeente. Elektrische auto’s stoten nauwelijks schadelijke stoffen uit waardoor er minder gevaar ontstaat voor de gezondheid van de burger.

Elektrische auto’s zijn nagenoeg geluidloos. Steeds meer mensen ondervinden hinder van een rumoerige omgeving. Elektrisch vervoer draagt bij aan het reduceren van het omgevingsgeluid.